Mestring & Prestasjon: Hvordan bygge riktig tankesett i barnefotballen

Når barn starter med fotball handler det ofte om gleden av å møtes på banen og spille sammen med venner. Likevel merker mange foreldre og trenere at fokuset tidlig kan gli over mot resultater, konkurranser og et fokus på hvem som er best.

Heldigvis er Norges Fotballforbund (NFF) ganske tydelige: barnefotball skal handle om mestring og utvikling - ikke om prestasjonspress.

Hvorfor mestring er viktigere enn prestasjon

Når vi voksne (trenere, foreldre og besteforeldre) velger å anerkjenne barna gjennom å legge vekt på prestasjon, sender vi et signal om at verdien til barna ligger i resultatene de skaper. Det kan gi en kortvarig glede for de som lykkes, men for mange andre betyr det usikkerhet, lav selvtillit og i verste fall at de mister lysten til å være med.

Psykologien skiller mellom indre motivasjon (glede, læring, nysgjerrighet) og ytre motivasjon (status, mål, resultater). Når barn styres av ytre motivasjon blir deltakelsen sårbar, fordi innsatsen er helt avhengig av en belønning utenfra. Når de drives av indre motivasjon varer gleden og utviklingen mye lengre fordi motivasjonen for å legge ned en innsats er selvforsynt.

Det vi egentlig ønsker er at barna skal få kjenne på gleden og selvstendigheten av å mestre. Alle ønsker seg robuste barn som tørr å prøve igjen, selv når ting ikke går på første forsøk. Så når du som trener skaper et miljø hvor feil er lov og innsats blir lagt merke til, da bygger du ikke bare bedre fotballspillere. Du bygger trygge barn som lærer å stole på seg selv og jobbe sammen med laget sitt. Det er ballast barna tar med seg hele livet!

Så kjære nye trener: det viktigste du kan gjøre er å se hele barnet. Feir små fremskritt, gi ros for innsats og husk at mestringen skjer i prosessen; gjennom oppmøter, frustrasjoner og gjentatte forsøk. På den måten bidrar du til det NFF snakker om: Fotballglede for flest mulig, lengst mulig, best mulig.

Hva skal du se etter?

Hvordan vet du om barna du trener har et prestasjonsfokus eller et mestringsfokus? Det er ofte små signaler i språk og kroppsspråk, og de er viktige å fange opp. Du er trener, og du setter tonen for hvorvidt laget ditt skal fokusere på indre eller ytre motivasjon.

  • Hvor mange mål scoret jeg?

    • —> Snu om: “Åh, det har jeg ikke tellingen på men jeg så at du prøvde mye nytt i dag og ga alt hele kampen”

  • Jeg er ikke rask, så jeg er dårlig å spille fotball

    • —> Snu om: “Men du, fart er bare én del av fotball. Jeg så hvordan du plasserte deg smart, og det hjalp laget masse.”

  • Han/hun er mye bedre enn meg

    • —> Hjelp barnet å se: “Jeg så hvordan du tok imot ballen når noen sentrer til deg. Det gjør laget sterkere fordi vi da får kontroll på ballen og kan spille rolig og kontrollert”

  • Overdreven feiring eller skuffelse hos tilskuere på sidelinjen når et barn scorer eller bommer

    • —> Grip inn og sett standarden: Heie på innsats, pasninger, forsøk (selv om de feiler) og lagspill.

Slike små skift i språk og fokus kan gjøre en stor forksjell for barna. Du trenger absolutt ikke være noen idealist eller perfekt trener. Hvis treneren simpelthen går foran med å være bevisst på hvordan ord og handlinger påvirker barnas selvbilde så er mye gjort.

Til slutt

Barna våre trenger ikke voksne som anerkjenner de for ytre målbare prestasjoner, og det er utrolig enkelt for oss voksne å gå i den fella. Barn behøver voksne som ser innsatsen, som hyller feilstegene og som jobber for å bygge trygghet og glede på banen. Når barna opplever mestring, vil prestasjonene komme som en bonus.

Vil du ha flere tips til treningsøkter og hvordan du kan skape et mestringsorientert lag?

Prøv PocketCoach gratis - appen som gjør det enklere å si ja til å være breddetrener.

Last ned pocketcoach:

Embed Block
Add an embed URL or code. Learn more